perjantai 23. toukokuuta 2014

Vastaus tuli!

Hei,
Kiitos hyvästä viestistä! Meillä on tapana menetellä niin, että rehtorit käsittelevät hakemukset ja valitsevat haastatteluun kutsuttavat. Pienempien koulujen osalta olen mukana tekemässä tätä ensimmäistä karsimista. Käytännössä haastatteluun kutsutaan ne hakijat, jotka opintojen ja työkokemuksen perusteella mahdollisimman hyvin vastaisivat tehtävän toimenkuvaa. Viranhakuilmoituksessa oli maininta siitä, että haemme luokanopettajaa, jolla on hyvät valmiudet opettaa liikuntaa tai musiikkia tai käsitöitä. Näin haemme osaamista eri oppiaineisiin. Samoin jos haluamme erityisesti alkuopetukseen, painotamme esi- ja alkuopetuksen opintoja ja kokemusta. Kaikki luokanopettajat ovat kelpoisia vaikka ei juuri näitä erikoistumisaineita olisikaan suoritettu. Luokanopettajan kelpoisuus siis riittää.
Haastatteluun kutsuttavien valinta on usein kaikkein vaikein asia. Itse menettelen niin, että ensimmäisessä vaiheessa pääsevät jatkoon kaikki ne, joiden opinnot vastaavat opetettavia aineita. Lisäksi jatkoon pääsevät ne opettajat, joilla on myös muuta kiinnostavaa kokemusta tai opiskeluhistoriaa, joilla voi olla etua tehtävän hoitamisessa. Muistan sinun hakemuksesi myös XXXXX koulun opettajan tehtävään, koska itse katsoin ne kaikki läpi ja olin mukana valitsemassa haastateltavia. Tähän virkaan haki reipas 40 opettajaa ja oppiainekriteerin perusteella joukko puoliintui. Tästä joukosta valittiin koulun johtajan kanssa viisi haastateltavaa, joissa kriteerinä oli musiikki, englannin opetuksen taito, opetushallinnon opinnot tai koulun johtajana toimiminen sekä myös luokanopettajakokemus ja yhdysluokkakokemus. Tarkistin sinun hakemuksesi ja musiikin opettajan kelpoisuuden olin laittanut isona plussana. Kun näiden 20 joukossa tehdään vielä karsintaa, jää haastattelusta pois varmasti hyvin päteviä hakijoita sinun laillasi.
XXXXXX koulun opettajan virkaan oli 147 hakemusta ja näin ollen valitettavaa, että moni todella taitava ja ansioitunut hakija jäi ilman haastattelukutsua. Myös sinä lukeudut ehdottomasti tuohon anisoituneiden opettajien joukkoon ja sinut on ilman muuta noteerattu korkealle hakijoiden joukossa. Luokanopettajan ja musiikin opettajan yhdistelmä on mainio ja kun siihen vielä lisätään käsityö, ainakin kyläkouluissa opettajan paikkoja avautuu. Harmi, että XXXXXX koulussa tn-opetus on järjestyksessä ja siihen emme tarvinneet opettajaa!  
Haastattelu on tärkeä vaihe, koska siinä pitää ottaa huomioon opintojen ja työkokemuksen perusteella myös soveltuminen työyhteisöön. Olisi hyvä, jos meillä olisi opettajakunnassa erilaisia persoonallisuuksia erilaisilla taidoilla varustettuna. Näissä tilanteissa helpottaa se, jos hakija on ollut ao. koulussa opettajana esimerkiksi sijaisena. Työkokemus on yksi tärkeä mittari, mutta ei tosiaan ainoa. Pienemmälläkin kokemuksella voi päästä virkaan, jos muutoin koulun toiveet ja hakijan ominaisuudet kohtaavat ja jos hakijasta tiedetään, että hän on taitava opettaja.
Yhtä kaikki sinulla on mainio opiskeluhistoria ja luokanopettajakoulutus täydentää sitä. En yhtään epäile etteikö ura luokanopettajan avaudu! Ja ertiyinen kiitos siitä, olit hakemassa meille!
Kesäisin terveisin,
XXXX XXXXX
Tähän sähköpostiin vastasin:
Kiitos nopeasta, mutta kieltämättä kiertelevästä vastauksesta!

Ymmärsinkö oikein, että varasijalle valittu oli kuluvana lukukautena töissä koulussanne ja sen kokemuksen perusteella kutsuttu haastatteluun + valittu varasijalle tehtävään eikä niinkään työkokemuksen ja opintosuoritusten perusteella, niinkuin viranhaltijapäätöksessä sanotaan?

Eli varasijalla olevalla henkilöllä on "jalka oven välissä". Paras valintakriteeri, joka ei ilmene työnhakuilmoituksesta.
Menestyksellistä kesän jatkoa toivottaen,
KM Jori Mäenpää

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti