m a h d o t o n
1...Hakijalta edellytetään soitinosaamista pianosta, kitarasta ja viulusta sekä sujuvaa tietotekniikan käyttöä. Eduksi luetaan huilun tai muun soittimen opetustaito ja kuoronjohtaminen...
Tämä haiskahtaa pahasti siltä, että hakijalla on tiedossa tällainen multitalentti ammattilainen, ehkä jopa palkkalistoillaan. Tunnen henkilön, joka oli kyseiseen tehtävään päätoimisesti palkattuna muutama vuosi sitten muodollisesti pätemättömänä. Ei kyllä muistaakseni osannut viulua soittaa, mutta muut hommat hallitsi hyvin ja tosi hyvä tyyppi. Itse asiassa hain muodollisesti pätevänä syksyllä tämän tehtävän sijaisuutta, mutta minua ei edes kutsuttu haastatteluun, vaikka olen ollut tuntiopettajana töissä kyseisessä opistossa 1990-luvulla.
Ehkä ei siis ole järkeä hakea tätä tehtävää. Voisin tietysti soittaa rehtorille ja ilmoittaa juhlallisesti, että aion hakea tätä paikkaa. Mutta kuitenkaan en voisi vastustaa kiusausta utelemasta siitä, että onko heillä jo tiedossa, kuka tehtävään valitaan ja rehtori ei tietenkään voi sitä sanoa mitä kabinetissa ehkä on jo päätetty. Joten antaa olla.
Hakuprosessihan on vain lain velvoittama muodollisuus.
e p ä t o d e n n ä k ö i n e n
2…haettavana luokanopettajan äitiysloman sijaisuus…henkilöltä edellytetään hyviä ryhmänhallintataitoja sekä kiinnostusta ja valmiuksia opettaa teknistä työtä ja musiikkia.
Nyt en jaksa enää turhaan hakea Jyväskylän paikkoja, joita olisi muutamia "tarjolla". Se olisi silkkaa ajanhukkaa. Tämä kyseinen paikka, vaikka sekin todennäköisesti "sivistysveljeskunnan kabinetissa" jo varattu, on lähempänä pyrkimyksiäni. Itse asiassa olen ollut pari viikkoa sijaisena kyseisessä koulussa muutama vuosi sitten. Tuskin kuitenkaan muistavat minua. Jos muistavat, niin ehkä pianonsoitostani. Tämän paikan tekee mielenkiintoiseksi vaadittavat erityisvalmiudet, jotka kenties sopivat minulle: musiikki ja tekninen työ.
Olenhan puusepän poika kuten Jeesus. (Ja ihme jos jotain aikaan saan, sanoisi vaimoni!) Perinteisesti tekninen työ on ollut miesopettajien kauraa. Nykyään asiat eivät ole enää ihan näin. Lasten oppimisen ohjaaminen myös taitoaineissa edellyttää hyviä pedagogisia taitoja, jotka kehittyvät opetustyötä tehdessä. Kuoronjohtajana minulla on runsaasti kokemusta yhteistoiminnallisuudesta ja ryhmänhallinnan haasteista. Tosin koululaiset ovat yhteistoiminnaltaan yleensä koulun tapakulttuurin merkitsemiä. Jos koulussa sovelletaan yhteistoiminnallisuutta, niin se näkyy ja tuntuu myös opettajainhuoneessa.
Joskus miehenä naisvaltaisessa työyhteisössä on hankala löytää oma paikkansa. Aika vähissä ovat kokemukseni oikeasti yhteistoiminnallisista kouluista, koska sellaisia ei Suomessa ole oikeastaan ainuttakaan. Kyllä ne nuolet yleensä osoittaa alaspäin rehtorin kansliasta ja opettajien välityksellä alas lapsukaisten suuntaan.
Yksi asia myös ihmetyttää. Äänekosken opettajista suurin osa tulee ja valitaan Jyväskylästä, mutta sinne jyppikylään ei kyllä valita koskelaisia opettajia. Kannattaisikohan minun muuttaa Jyväskylään, niin sitten olisi käytännössä paremmat mahikset tulla valituksi koskelle? Kun vuonna 2010 hain koskelle määräaikaiseksi yläkoulun musiikinopettajaksi, minulle sanottiin, että koskella kirjoilla oleminen ei saa vaikuttaa valintapäätökseen.
No, se toinen haastateltu valittiin. Hän oli ei-koskelainen. Minulle myös luvattiin, että vuoden päästä musiikinopettajan virka laitetaan hakuun. No, ei ole laitettu. Tuskinpa minua siihen tehtävään valittaisiinkaan, koska olen koskelainen.
m a h d o l l i n e n ?
3...hakee musiikin suunnittelijaopettajan sijaista…työtehtäviin kuuluu opetustehtävät, mm. kuorojen johtaminen (muut opetustehtävät suunnitellaan valittavan sijaisen vahvuuksien mukaan) sekä opiston suunnittelu- ja kehitystyötä. Yhteistyötä tehdään musiikkiopiston ja muiden toimijoiden kanssa. Hakijalta edellytetään kuoronjohtokokemusta ja hyviä vuorovaikutustaitoja.
Ilahduin tietysti, kun huomasin tällaisenkin tehtävän olevan nyt auki. Tehtävän, jota olen ollut pari vuotta sitten osittain musiikin lehtorin sijaisena hoitamassa. Työpaikan sijainti on kuitenkin huono. Kilometrejä kertyisi runsaasti ja kyseessä on kuitenkin vain sijaisuus. Pakko tätä on kai kuitenkin hakea. Ennemmin töissä siellä kuin työttömänä. Tämän opiston rehtorin tunnen, mutta ei se seikka välttämättä ole minulle edullista, koska kuitenkin olen tämmöinen kohta 50-vuotias ikäloppu pätkätyöläinen.
Onneksi tulee biotehdas!
1...Hakijalta edellytetään soitinosaamista pianosta, kitarasta ja viulusta sekä sujuvaa tietotekniikan käyttöä. Eduksi luetaan huilun tai muun soittimen opetustaito ja kuoronjohtaminen...
Tämä haiskahtaa pahasti siltä, että hakijalla on tiedossa tällainen multitalentti ammattilainen, ehkä jopa palkkalistoillaan. Tunnen henkilön, joka oli kyseiseen tehtävään päätoimisesti palkattuna muutama vuosi sitten muodollisesti pätemättömänä. Ei kyllä muistaakseni osannut viulua soittaa, mutta muut hommat hallitsi hyvin ja tosi hyvä tyyppi. Itse asiassa hain muodollisesti pätevänä syksyllä tämän tehtävän sijaisuutta, mutta minua ei edes kutsuttu haastatteluun, vaikka olen ollut tuntiopettajana töissä kyseisessä opistossa 1990-luvulla.
Ehkä ei siis ole järkeä hakea tätä tehtävää. Voisin tietysti soittaa rehtorille ja ilmoittaa juhlallisesti, että aion hakea tätä paikkaa. Mutta kuitenkaan en voisi vastustaa kiusausta utelemasta siitä, että onko heillä jo tiedossa, kuka tehtävään valitaan ja rehtori ei tietenkään voi sitä sanoa mitä kabinetissa ehkä on jo päätetty. Joten antaa olla.
Hakuprosessihan on vain lain velvoittama muodollisuus.
e p ä t o d e n n ä k ö i n e n
2…haettavana luokanopettajan äitiysloman sijaisuus…henkilöltä edellytetään hyviä ryhmänhallintataitoja sekä kiinnostusta ja valmiuksia opettaa teknistä työtä ja musiikkia.
Nyt en jaksa enää turhaan hakea Jyväskylän paikkoja, joita olisi muutamia "tarjolla". Se olisi silkkaa ajanhukkaa. Tämä kyseinen paikka, vaikka sekin todennäköisesti "sivistysveljeskunnan kabinetissa" jo varattu, on lähempänä pyrkimyksiäni. Itse asiassa olen ollut pari viikkoa sijaisena kyseisessä koulussa muutama vuosi sitten. Tuskin kuitenkaan muistavat minua. Jos muistavat, niin ehkä pianonsoitostani. Tämän paikan tekee mielenkiintoiseksi vaadittavat erityisvalmiudet, jotka kenties sopivat minulle: musiikki ja tekninen työ.
Olenhan puusepän poika kuten Jeesus. (Ja ihme jos jotain aikaan saan, sanoisi vaimoni!) Perinteisesti tekninen työ on ollut miesopettajien kauraa. Nykyään asiat eivät ole enää ihan näin. Lasten oppimisen ohjaaminen myös taitoaineissa edellyttää hyviä pedagogisia taitoja, jotka kehittyvät opetustyötä tehdessä. Kuoronjohtajana minulla on runsaasti kokemusta yhteistoiminnallisuudesta ja ryhmänhallinnan haasteista. Tosin koululaiset ovat yhteistoiminnaltaan yleensä koulun tapakulttuurin merkitsemiä. Jos koulussa sovelletaan yhteistoiminnallisuutta, niin se näkyy ja tuntuu myös opettajainhuoneessa.
Joskus miehenä naisvaltaisessa työyhteisössä on hankala löytää oma paikkansa. Aika vähissä ovat kokemukseni oikeasti yhteistoiminnallisista kouluista, koska sellaisia ei Suomessa ole oikeastaan ainuttakaan. Kyllä ne nuolet yleensä osoittaa alaspäin rehtorin kansliasta ja opettajien välityksellä alas lapsukaisten suuntaan.
Yksi asia myös ihmetyttää. Äänekosken opettajista suurin osa tulee ja valitaan Jyväskylästä, mutta sinne jyppikylään ei kyllä valita koskelaisia opettajia. Kannattaisikohan minun muuttaa Jyväskylään, niin sitten olisi käytännössä paremmat mahikset tulla valituksi koskelle? Kun vuonna 2010 hain koskelle määräaikaiseksi yläkoulun musiikinopettajaksi, minulle sanottiin, että koskella kirjoilla oleminen ei saa vaikuttaa valintapäätökseen.
No, se toinen haastateltu valittiin. Hän oli ei-koskelainen. Minulle myös luvattiin, että vuoden päästä musiikinopettajan virka laitetaan hakuun. No, ei ole laitettu. Tuskinpa minua siihen tehtävään valittaisiinkaan, koska olen koskelainen.
m a h d o l l i n e n ?
3...hakee musiikin suunnittelijaopettajan sijaista…työtehtäviin kuuluu opetustehtävät, mm. kuorojen johtaminen (muut opetustehtävät suunnitellaan valittavan sijaisen vahvuuksien mukaan) sekä opiston suunnittelu- ja kehitystyötä. Yhteistyötä tehdään musiikkiopiston ja muiden toimijoiden kanssa. Hakijalta edellytetään kuoronjohtokokemusta ja hyviä vuorovaikutustaitoja.
Ilahduin tietysti, kun huomasin tällaisenkin tehtävän olevan nyt auki. Tehtävän, jota olen ollut pari vuotta sitten osittain musiikin lehtorin sijaisena hoitamassa. Työpaikan sijainti on kuitenkin huono. Kilometrejä kertyisi runsaasti ja kyseessä on kuitenkin vain sijaisuus. Pakko tätä on kai kuitenkin hakea. Ennemmin töissä siellä kuin työttömänä. Tämän opiston rehtorin tunnen, mutta ei se seikka välttämättä ole minulle edullista, koska kuitenkin olen tämmöinen kohta 50-vuotias ikäloppu pätkätyöläinen.
Onneksi tulee biotehdas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti