tiistai 16. toukokuuta 2017

Miksi kokemattomampi henkilö kutsuttiin haastatteluun, mutta minua ei? – hakurobotit työttömien asialle!!


Minulle on tullut parin viikon aikana lähes joka päivä näitä valintapäätöksiä, joista käy ilmi, kuka on tehtävään valittu. Kun minulle tulee sähköpostiin tällainen päätös, niin tiedän varsin hyvin, että minut on sivuutettu. Miksi ylipäätään haluan, että päätös postitetaan minulle? Koska minua kiinnostaa, kuinka monta hakijaa haki kyseisiä paikkoja ja keitä oli paikkaa hakemassa. Minua kiinnostaa myös ketkä pääsivät haastatteluun ja millä perusteella.

Mutta, mutta! Yhdessäkään saamassani päätöksessä ei ole ollut haastatteluprosessista sanaakaan. Yhdessä päätöksessä on jopa laitettu varasijalle valittu henkilö, mutta ainoassakaan ei ole lueteltu, ketkä on valittu haastatteluun ja millä perusteella. Yhtään miestä ei ole ollut vielä valittujen joukossa. Nimien perusteella valitut ovat olleet nuoria naisia. Valitsija taas on ollut useimmin koulun rehtori ja mies.

Minulla on idea koskien hakurobotteja, jotka lajittelevat työhakemuksia! Miksei niitä voisi koodata myös vastaamaan jokaiselle hakijalle syitä, mitkä pudottivat haun pois kärkisijoilta? Jos syy olisi esim. ikärasismi, niin kyseinen ohjelma voisi myös automaattisesti kysyä hakijalta, että haluaako tämä lähettää oikauspyynnön valinnasta. Jos ja kun hakija painaa ok, niin valitus sujahtaa välittömästi viranomaiselle esim. sivistyslautakunnalle. Sama homma, jos rekrytoija valitsee haastatteluun tilastollisesti kokemattomampia hakijoita, kun kyseinen hakija. Hakija voi taas halutessaan painaa ok!-nappia ja valitus: "Miksi kokemattomampi henkilö kutsuttiin haastatteluun, mutta minua ei?" sujahtaa ao. viranomaiselle.

Oikeastaan rekrytoijalle pitäisi olla oma ohjelma, joka tarkastelee rekrytoijan valintaprosessin mielekkyyttä ja ylipäätään sitä aikaa, jota hän viettää hakulomakkeiden parissa. Tässä hakuohjelmassa voisi olla kohta, jossa rekrytoija eli tässä tapauksessa rehtori piupaut välittää virkamiesten rekrytointia koskevista lakisäädöksistä.

Mutta kun on kiire ja kesäloma painaa päälle! Jaksaa jaksaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti